lauantai 6. elokuuta 2016

8.3.16: Pottuloisii


Tyyppi ei tykkää keitetystä perunasta. Paitsi nakki-, jauheliha- ja makkarakeitossa. Minä kuitenkin tykkään tehdä perunaa lisukkeena, joten kokkaillaan perunaa sitten lisukkeeksi eri muodossa, kuin keitettynä.

Tyypin suosikki on paistetut perunat ja ovathan ne niin helppo ratkaisu! Eli keitän monesti perunoita muutaman ylimääräisen seuraavaa päivää ajatellen ja siihen kylkeen sitten munakas, vihanneksia, lihapullia, kananugetteja tai vaikka bolognese-kastiketta. Tyyppi ei muuten tykkää kananmunastakaan enkä ole viitsinyt liiemmälti korostaa, että munakashan tehdään itseasiassa siitä kananmunasta.

Lohkoperunat ovat suosikkejani. Yritin aiemmin nopeuttaa lohkoperunoiden valmistusta esi-keittämällä lohkoja vedessä 6 minuuttia. Moka. Niistä tuli uunissa sitten aivan turhan pehmeitä. Googlailin ja huhuilin Facessa sitten apuja ja törmäsin huippuhelppoon ohjeeseen.

Lohkoperunat 4 hengelle
  • 10-12 isoa perunaa
  • 1 dl oliiviöljyä
  • ½ yksi-kyntisestä valkosipulista
  • mustapippuria ja suolaa
Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Varaa uunipelti ja leivinpaperi. Pese perunat huolella, ei tarvitse kuoria. Leikkaa perunat 4 osaan ja laita kulhoon. Murskaa oliiviöljyn joukkoon valkosipuli ja kaada öljy perunoiden päälle. Sekoittele perunoita kulhossa ja levitä öljyiset perunat pellille. Rouhi päälle mustapippuria myllystä ja suolaa. Paista uunissa noin 30 minuuttia. Lisukkeeksi sitten ihan mitä vaan. :)

Takana on muuten nyt kaksi viikkoa tätä Uuden elämän aloitus Bikini HiiT Challenge-treenejä. 

Painoa on pudonnut reilu kilo ja nyt on kyllä harmitus kova, koska en ottanut senttimetri-mittoja talteen lähtötilanteesta. Toisaalta ne tavoitefarkut odottelee tuolla kaapissa. Olen kyllä niin sisulla treenejä vetänyt läpi, että olen todella pettynyt itseeni jos odotettua kehitystä kropassa ei ole tapahtunut kunhan 3 viikkoa on paketissa. Osa liikkeistä on ollut niin rankkoja, että ne on ollut (toistaiseksi) pakko korvata keveämmillä ja yksi kakkosviikon villasukka-treenikin tuli korvattua ykkösviikon treenillä. En olisi osannut kuvitella, että oman kropan painolla treenaaminen voi oikeasti olla näin rankkaa! Sitoutumistahan tämä vaatii, mutta sopii niin täysillä minulle, joka olen niin joko tai ei ollenkaan-ihmistyyppiä.

Samaan aikaan treenien aloituksen kanssa putsasin ruokavaliota huolella ja lisäsin iltaohjelmaan telkkaria katsellessa myös venyttelyt. Lisäsin aktiivista vedenjuontia päivässä liki 3 litran tuntumaan ja aamut edelleenkin alkavat puolen litran sitruunavedellä. Maaliskuu on ollut myös ongelmitta karkiton, leipää ja karjalanpiirakoita on mennyt huomattavasti aiempaa (6-8 karjalanpiirakkaa per päivä...) vähemmän ja hedelmiä ja vihanneksia puolestaan reilusti enemmän. En tajua miten olen voinut olla niin taitava välttelemään hedelmiä!

Laskeskelin huvikseni näiden vastakkaiset kalorit: 114 kcal vs. 108 kcal.


Noi keksit (Sonday Biscuit - Lidl) on muuten ihan mielettömän hyviä! Voitte arvata kumpi noista oli tuon illan iltapala. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit!