tiistai 16. elokuuta 2016

16.3.16: Bikini HiiT Challenge -3 viikkoa paketissa!


Aloitin oman Uuden elämäni 24.2.16. Tuolloin aloitin kolme viikkoa kestävän Bikini HIIT Challenge-valmennuksen, jonka voitin La Dolce Vita-blogista. Olen erittäin voimakas suorittaja-tyyppi, joten oli selvää, että edessä olevat kolme viikkoa painaisin läpi tätä valmennusta ja harjoituksia 110 lasissa. Koska tiesin, että syömisissäni oli myös ehdottomasti parantamisen varaa, niin samalla kertaa ruokaympyrä ja miksei -lautanenkin, heittivät kupperiskeikkaa. Nyt kun on kolmen viikon mittainen valmennus takana (ja bonusviikko vielä edessä), ajattelin jakaa kokemusta teillekin.

Kuten sivustolla lukeekin, Bikini Hiit ei ole helppo, mutta se on todellakin vaivan arvoinen. Sitoutuminen on tärkeää, kolme viikkoa on kuitenkin varsin lyhyt aika. Tähän kolmeen viikkoon on mahtunut yhteensä 9 BHC-treeniä ja 6 Core-treeniä. Yhden näistä BHC-treeneistä (2.viikon pyyhetreeni) jouduin korvaamaan toisella harjoituksella (BHC -luistelua ja sahausta) ja tuolloin tuli myös havahduttua siihen miten tärkeää sekä lepo, että syöminen on. Olin ajatellut jatkavani 5:2-osapaastoa edelleen tämän valmennuksen aikana, mutta pian kuitenkin kävi selväksi, että paastopäivien liian vähäinen syöminen vaikutti selvästi seuraavan päivän treeniin. Niinpä 1,5 viikkoa aloituksesta jätin osapaaston sikseen ja keskityin enemmän treenaamiseen ja syömiseen.

Tykkään liikkua ja treenata. Olen vain äärimmäisen huono lähtemään kotoa mihinkään treenaamaan. Kuntosalille lähtö tuntuu jotenkin ihan mielettömän vaivalloiselta. Parhaita puolia tässä valmennuksessa ovat olleet se, että treenit vievät ajallisesti noin 20-30 minuuttia ja se, että treenata voi vaikka omassa olohuoneessa.




Treenit tehdään oman kehon painolla, joten ainoat lisävarusteet, jotka itse koin tarpeellisiksi, olivat matto ja tarpeeksi tukevat urheiluliivit. Pomppuja ja hyppyjä treeneissä tehdään jonkin verran, joten kunnon tuki on paikallaan. Ja tietysti ne mummuni kutomat villasukat (click click). Suurimman osan BHC-treeneistä (liikkuvampia, kuin core:t) olen ajoittanut lasten päivälepo-aikaan, mutta yhtä kaikki treenejä olen vetänyt läpi molempien lasten jumpatessa äidin mukana, huoltomiehen kolkuttaessa ovella, aviomiehen kokatessa lounasta...

Neidin mielestä jotkin liikkeet ovat olleet hurjan pelottavia, kuten äidin tukkina lattiaa pitkin pyöriminen. Silloin olen varioinut jonkin toisen liikkeen tilalle. Osa liikkeistä on myös ollut sellaisia, ettei oma kunto ole niihin heti riittänyt. Esimerkiksi alussa askelkyykyt olivat täysi mahdottomuus ja korvasin ne peruskyykyillä. Nyt oikein odotan, että pääsen pumppaamaan vuoron perään kumpaakin kyykättävää jalkaa. Sama juttu punnerrusten kanssa: 1.viikolla en jaksanut punnertaa edes kunnolla näitä keveimpiä naisten punnerruksia. Tänään punnersin 6 ihkaoikeaa punnerrusta ja avasin vuorokäden tähdeksi. Tuiki tuiki siis tähtönen!


Tasapaino on kehittynyt, vatsan pömppö litistynyt, koko kropassa on tapahtunut muutos. Painoa putosi reilu kilo, mutta olen tähän enemmän kuin tyytyväinen. En ole ylipainoinen ja nyt voin luottaa tuon painon lähteneen juurikin niistä rasvavarastoista.

Energiaa on enemmän, päiväunia ei enää tarvitse nukkua ja yöunen laatu on selvästi parantunut. Ruokarytmin ja ruokailujen korjausliikkeiden myötä verensokeri ei enää heittele. Sokeria en ole jättänyt pois (karkit kylläkin), mutta järkeistin syömisiä vähentämällä turhaa leivän ja karjalanpiirakoiden mutustamista. Tilalle on tullut aikamoinen määrä hedelmiä ja lounaan ja päivällisen kaveriksi ruokalautaselle vihanneksia ja kasviksia.

Muutos kolmessa viikossa on siis ollut varsin kokonaisvaltainen! En ottanut valmennuksen alkaessa mittoja, vaan löin jo aikaisemmin vetoa, että mahtuisin tavoitefarkkuihini palatessani töihin huhtikuun alussa. Niinpä vedin farkut jalkaan ennen valmennuksen alkamista ja toisen kerran 3 viikkoa myöhemmin.


Valmennuksen suhteen on jäljellä vielä Bonusviikon treenit. Sen jälkeen aloitan treenikierroksen alusta ja tarkoitus on jatkaa 5 krt/viikossa treenejä töihinpaluuseen asti. Ja sitten katsotaan jälleen tilannetta uudemman kerran. Säännöllisen harjoittelun myötä venyttelen myös nykyään joka ilta 10-15 minuuttia samalla, kun katselen telkkarista jotain hömppää. Aiemmin kökötin voileipäpinon kanssa sohvan nurkassa. :)

Summa summarum: hyvin meni ja nyt olen erittäin onnellinen siitä, että aloitin tämän jo 3 viikkoa sitten!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit!