sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

2.1.16: FB-kirppistelyä


Juttelin ystäväni kanssa siitä miksi tuntuu siltä, että tavaramäärä ahdistaa. Ihan vastikäänhän olin myymässä vinon pinon tavaraa kirppiksellä ja nyt ykskaks yllättäen taas tuntuu siltä, että kaapeissa ja ulkovarastossa on tavaraa totaalisesti täydellisen liikaa. Vastahan pääsin isosta määrästä eroon! Ystäväni totesi osuvasti, ettäehkä tämä johtuu vuodenajasta: tähän pimeään aikaan vuodesta ollaan paljon sisällä ja koti halutaan saada tuntumaan viihtyisältä. Toiset toteuttavat tätä sisustamalla, toiset (kuten minä...) tekemällä jälleen yhden super-ison suursiivouksen

Okei, olenhan aikamoinen kirppishiiri, mutta pyrin edelleenkin siihen, että kiertäessäni kirppiksiä en tekisi turhia ostoksia. Mutta joistakin ostoksista kun ei voi ostohetkellä tietää tulevatko ne olemaan turhia vai eivät. Esimerkiksi ennen joulua tein muutamankin potentiaalisen ostoksen mahdollisiksi joululahjoiksi. Jäivät kuitenkin antamatta lahjoiksi ja nyt ne ahdistavat olemalla kaapissa turhan panttina. Tähän samaan, kun yhdistetään lasten joululahjoiksi saama aikamoinen tavaramäärä, niin vähän hirvittää. Mikä ensiavuksi? FB-kirppikset tietysti!!


Facebookin ihmeellisestä maailmasta löytyy kirppis-ryhmiä joka lähtöön. Omat ryhmät löytyvät niin Muumi-mukeille, leluille, postimerkeille, Kalevala-koruille, vaatteille, lastenvaatteille, merkkivaatteille, lasten merkkivaatteille, käsilaukuille... Itse kuulun muun muassa Espoo-kirppis -nimiseen ryhmään, Lelukirppis <3 -kirppisryhm="" -ryhm="" aktiivisin="" br="" espoo-kirppis="" espoo-ryhm="" hetkell="" ist="" juurikin="" kalevala="" kirppis="" koru="" lastenvaatteiden="" ll="" mainitussa="" n.="" n="" olen="" sek="" ss="" t="" yll="">
Useimmat kirppis-ryhmät ovat suljettuja, eli niihin täytyy liittyä jäseneksi, jotta voi käydä kauppaa. Kirppiksillä on käytössään säännöt, joiden sisältö on pääsääntöisesti hyvinkin samanlainen eri ryhmissä, mutta pientenkin eroavaisuuksien takia kannattaa säännöt aina lukea lävitse. Siinä missä yhdessä ryhmässä esimerkiksi av eli alustava varaus on voimassa pelkällä av-merkinnällä, voi se toisessa ryhmässä vaatia av-merkinnän lisäksi esimerkiksi tarkentavan kysymyksen. Toinen tärkeä juttu on seurata kauanko av-merkintä on voimassa, onko se 12 vai 24 tuntia. Tällä on merkitystä erityisesti sen vuoksi, jos myytävä kohde kerää ostajia jonoksi asti.


Suosin tätä Espoo kirppistä sen vuoksi, että kaikki jäsenet ovat tai sääntöjen mukaan heidän tulisi asua Espoossa. Myytäviin kohteisiin kirjoitetaan selkeästi joko missä myyntikohde sijaitsee tai missä voidaan sopia kaupat tehtäviksi. Aikaisemmin itse pitäessäni myyntiketjua, suhasin aika reippaastikin ympäri Espoota tekemässä kauppoja. Sovittiin ostajien kanssa omien menojen mukaan treffit esimerkiksi kauppakeskuksiin, muutaman kerran olen vienyt tavarat ostajalle kotiinkin, kun on osunut hyvin oman matkan varrelle.

Nyt suosin kuitenkin sitä, että omat myyntikohteeni noudetaan kotoa. Ja noudan myös itse ostokset pääsääntöisesti myyjältä kotoa. Postikulut yleensä nostavat hintaa sen verran, että kirppishinta kokonaisuutena ei ole mahdollinen (kiitos vaan Posti...). Riippuen tietysti myytävästä kohteesta.

Kirppistelyssä on aina olemassa sellainen riski ettei ostaja olekaan tyytyväinen. FB-kirppiksillä ryhmän ylläpitäjille voi, saa ja pitääkin antaa palautetta jos kaupankäynnissä on ongelmia. Kuulin tätä postausta varten tarinan yhdestä leivänpaahtimesta. 

Paahdin oli sellainen, joka paahtoi Mikki Hiiren kuvan leipään soittaen samalla musiikkia eikä sillä ollut myyjän perheessä käyttöä. Ennen myyntiä laite oli asianmukaisesti putsattu ja testattu. Paahdin menikin kaupaksi 5 euron hintaan nopeasti. Melko pian ostaja otti kuitenkin myyjään yhteyttä ja kertoi, ettei paahdin toimi lainkaan kuten pitäisi. Musiikki oli aivan kamalan kuuloista, mikä pelotti perheen lasta. Leivänpaahdin myös kärytti leivät ja sai asunnon palohälyttimen laukeamaan. Kaupat peruttiin ja paahdin palautui myyjälle. Myyjän kotona paahdin toimi palautuksen jälkeenkin ongelmitta.


Paahtimen ostajan lapsi oli kuitenkin pelästynyt palohälyttimen ääntä niin kovin, ettei ostaja halunnut paahdinta enää takaisin.

Tällaiset tilanteet ovat hankalia sekä myyjän, että ostajan näkökulmasta. Jos ostaja katuu tekemäänsä ostosta, ei vaihto- tai palautusoikeutta ole. Toki myyjän kanssa on mahdollisuus neuvotella asiasta. Kaupankäynti on Fb-kirppiksillä henkilökohtaisempaa, kuin itsepalvelukirppistely tai perinteinen kirppistoiminta, sillä Facebookissa sekä myyjästä että ostajasta jää enemmän tietoja. Tästä syystä pyrin itse myyjänä kertomaan myyntikohteista mahdollisimman selkeästi ja rehellisesti. Ostotilanteessa kannattaa tietysti vielä tarkistaa huolella mitä on ostamassa.

On myös hyvä muistaa, että yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä ei sovelleta kuluttajansuojalakia.

Suosin Fb-kirppiksiä myös ostajan näkökulmasta erityisesti silloin, kun etsin jotain tiettyä. Tällä hetkellä etsin Tyypille ensimmäisiä luistimia ja tänään teinkin av:n lisäkysymyksen kera (paljonko luistimen sisämitta) 8 euron hintaisista Jofan koon 28-29 harjoitusluistimista. Josko huomenna aamulla Tyypin jalan mitta täsmää, käyn alkuviikosta kotiuttamassa luistimet.

Kerran olen itse myyjänä mokannut. 


Olin sopinut treffit kauppakeskukseen, mutta muistin treffi-ajankohdan 20 minuuttia väärään suuntaan. Ostaja luuli tietysti, että olin tehnyt oharit. Ja minä luulin ostajan tehneen oharit. Ostajan kännykästä oli loppunut akku, joten hän ei saanut minuun yhteyttä paikan päällä. Puolisen tuntia + se 20 minuuttia väärään suuntaan, ostava osapuoli oli ehtinyt kotiin ja saanut puhelimensa laturiin. Sain hänet langan päähän, pahoittelin ja ajoinpa sitten hänen luokseen tekemään kaupat. Näitä sattuu ja tapahtuu.

Voi toki käydä myös niin ettei myyjä ole tyytyväinen. Valitettavan monta kertaa ryhmissä kirjoitellaan ns. hupivarailijoista. Eli varataan tuote, mutta ei oteta myyjään yhteyttä. Tai laitetaan myyjälle ensimmäinen viesti, minkä jälkeen voi kulua päivä tai pari hiljaisuudessa. Tuote on näin todennäköisesti varattuna turhan takia mahdollisesti jopa päiviä. Sitten myyjä vapauttaa tuotteen uudestaan myyntiin, kun varaajasta ei enää kuulukaan mitään. Oharit eivät ole kivoja, kenenkään näkökulmasta.

Myyjän kannalta on myös ikävää, jos ostajalla ei ole tarpeeksi rahaa mukana. Muutaman kerran olen kuullut tapauksista, joissa ostajalla on puuttunut 50 senttiä tai euro ostosummasta. Äärimmäisen ikävä tilanne myyjän kannalta, koska harvemmin varmaan kukaan alkaa nihkeilemään puuttuvan kolikon perään, mutta kyse on periaatteesta. Ostajana pitäisikin siis varata mielellään tasaraha tai ainakin riittävästi rahaa mukaan. Jos hinnasta haluaa tinkiä, kannattaa tinkiä etukäteen, ei ostohetkellä.


Itselläni on tällä hetkellä käynnissä myyntiketju. Kirppiksillä on siis mahdollisuus myydä joko yksittäisiä kohteita tai sitten luoda kokonaisia myyntiketjuja, joissa kommentti-toiminto mahdollistaa useamman kuvan ketjuttamisen. Yleensä suositellaan ketjun rakentamista yhden aiheen ympärille, esim. lasten vaatteille oma ja keittiötarvikkeille oma.

Myyjänä arvostan nopeaa ja selkeää yhteydenpitoa. Pyrin myös itse olemaan yhteydenpidossa nopea. En tykkää jahkailusta ja juuri näiden ns. hupivarailijoiden suhteen, toleranssini on heikko. Fb-kirppiksellä myyminen on nimittäin kokonaisuutena aikaa vievää puuhaa, vaikkakin Fb-applikaatio on tehnyt homman helpommaksi. Useimmiten kaupat syntyvät päivän muutaman kuluessa, monesti jopa saman päivän aikana.


Myyntiin laitoin (jälleen) joitain lasten leluja ja tarvikkeita, jotka yhdessä valistimme Tyypin kanssa sekä muutamia sisustujuttuja. Olemme sopineet Tyypin kanssa, että sellaiset lelut voidaan laittaa kiertoon, joilla ei ole leikitty tooooosi pitkään aikaan. Tyyppi on siis reippaasti mukana tässäkin kierrätystoimessa ja hän juoksee aina innoissaan ulko-ovelle kysymään, mitä kukakin on tullut sillä kertaa hakemaan.

Kiitos Espoo kirppis-ryhmän jäsenille avusta tämän postauksen laadinnassa. :)

EDiT!! Facebook-kuvat lainattu Espoo kirppis-ryhmän sivulta ylläpitäjien luvalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit!