perjantai 21. marraskuuta 2014

Onnistuneen paastopäivän salaisuus?

Ei siinä oikeastaan mitään salaisuutta ole. Etenkään, kun osapaasto on tähän mennessä kestänyt lähes 10 viikkoa. Siis uskomatonta, mutta totta! Ilman kummempia lipsumisia, horjumisia, takapakkeja: elämäntapamuutos (nyt voi jo kai ihan oikeasti puhua elämäntapamuutoksesta...?) on hetken päästä kestänyt 3 kuukautta. Tämä on ehkä liian siistiä. Ja myös liian helppoa.

Millä sen paastopäivän sitten saa onnistumaan?

Alkuun ensimmäiset paastopäivät vaativat itsekuria ja suunnittelua, mutta myös tietynlaista rentoutta. Jos ensimmäinen paastopäivä ei suju suunniteltujen ruokailujen suhteen odotetusti, niin kannattaa seuraavan paastopäivän ruokasuunnitelmaa muokata epäkohtien osalta. Ja jos ensimmäisinä päivinä se kalorimäärä heittää 100-200 kaloria ylöspäin, niin ei ole oikeasti niin vakava juttu, että kannattaisi heittää kirves kaivoon. Seuraavaan päivään sitten vain tiukemmalla asenteella!

Omissa paastopäivissäni seuraan yleensä tällaista kaavaa:

- aamupala: aamukahvi Hermesetaksella ja rasvattomalla maitolorauksella + jogurtti = 85 kcal
- lounas: 2 vpl Reissumiestä, 2 tl floraa, kinkkua, salaattia, kurkkua ja tomaattia = 200 kcal
TAi: ruishiutalepuuroa (60 g hiutaleita) veteen keitettynä voisilmällä + 1 dl Mehukattia = 252 kcal
- päivällinen: reilu annos salaattia, proteiinin lähde = ~200 kcal
Näiden lisäksi jokaiseen päivään kuuluu 2-3 litraa vettä.

Ilmeisesti aineenvaihduntani toimii varsin hyvin, koska en voisi kuvitellakaan enää aloittavani aamuja ilman aamupalaa. Sitten taas joinain paastopäivinä, aamut vilistävät niin kiireellä ohitse, että aamupala jää väliin ja tuolloin huomaa lounasaikaan olotilan olevan hieman kireä. Sen vuoksi jääkaapissa on nykyään aina jogurttia paastopäiviä varten.

Paastopäivien päivällisessä pyrin huomioimaan terveellisen ja hyvän proteiinin osuuden. Tiistaisin syömme usein uunilohta (110 g = 215 kcal) ja yleensä torstain päivällisellä salaatin kaverina on kananmunaa, broileria tai tonnikalaa. Mutta, kuten viime maanantain paastopäivän kulusta totesinkin, puuttuvia kaloreita täydensin ei niin fiksusti-pullalla ja keksillä. =D

Paastopäiviä on oikeasti viikossa kaksi. Kun alkuun on päästy, niin nämä päivät sujahtavat helpolla ohitse. Se, ettei kaloreita tarvitse laskea joka päivä, ettei joka ikinen päivä tarvitse pohtia mitä suuhunsa laittaa, on aivan mielettömän stressivapaata! Ja kun niitä tuloksia näköjään tulee viikosta toiseen, niin miten tästä ei voisi olla fiiliksissä?

Edelleenkään en ole paastopäivää seuranneena päivänä sortunut ahmimiseen sen vuoksi, että olisi ollut nälkä. Oikeastaan on käynyt päinvastoin: ruoka-annokset ja syömisten määrät ovat kohtuullistuneet ihan kuin itsestään. Siinä missä aikaisemmin saatoin päivän aikana syödä 8-10 viipaletta leipää, nyt syön 1-2. Aikaisemmin saatoin mättää lautaselle riisiä ihan oikeasti puoli ruokalautasellista, nyt enintään sen 1/4 osan. Aiemmin vedin ihan tuhottomia annoksia ruokaa (edelleen muistissa 2 pussillista nuudeleita ja 10 kananugettia...), nyt tiistaina vedin itseni niin hirveään sokeriähkyyn alle 200 gramman irtokarkkipussilla, että päätin aloittaa uuden karkkilakon jouluun saakka, kun yöllä oli niin paha olo.

Näin ollen, eilen oli siis tämän viikon toinen paastopäivä, joka sujui varsin onnistuneesti. :) Kokonaiskalorimäärä oli 497.

Uutta haastetta tähän osapaastoon elämäntapana tuo nyt paluu Elixiaan. Takana on jo ensimmäinen 55 min Xycling-treeni, jonka pääsin keskiviikkona tekemään ja huomenna olisi edessä toinen 45 min pituinen ja siihen perään 15 min Shape:a ja sen jälkeen vatsalihashaasteen päivä nro. 21. Selvää on, että treenipäivä ei voi olla paastopäivä, mutta eipä sen onneksi tarvitse ollakaan. :) Näyttää nimittäin siltä, että keskiviikko on tämän äidin arki-iltavapaa liikunnan suhteen ja pääsääntöisestihän paastopäiviä ovat tiistai ja torstai.

Muistakaahan kaikki ruudun sillä puolella tämä:


4 kommenttia:

  1. Tää on kyllä tosi mielenkiintoinen dieetti, tai elämäntapa. Aion kokeilla joskus, kun imetys loppuu.

    Tänään luin iltiksestä mielenkiintoisen jutun miehestä, joka söi sokeripitoista ruokaa 60 päivää. Mites kävi terveyden, hmmm. http://www.iltalehti.fi/elintavat/2014112118855375_el.shtml
    Saa tässä kyllä itsekin ryhdistäytyä, konvehteja kun tässä samaan aikaan napostelen ja sokeriset herkut maistuu tällä hetkellä paremmin kuin hyvin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin myös tuon jutun, mutta olihan se jotenkin tiedossa, että jos uhalla syöt pelkkää sokeria päivästä toiseen, niin ei se lopputulos voi mikään kovin hyvä olla. Herkuttelussahan ei sinällään ole mitään pahaa, kunhan se ei kokonaisvaltaisesti hallitse ruokavaliota. Tai näin ajattelen. Nimim. tänään 3 palaa bostonkakkua ja yksi pala suklaakakkua.

      Poista
  2. Hienoa, miten oot saanut ton dietin toimimaan!
    Mä olen vain joskus kuullut puhuttavan tuosta, mutten itse ole niinkään paastoihminen, et kuvittelisin kykenemään moiseen.
    Hienosti on painos mennyt alas päin, saan itsekin motivaatiota yhden lapsen äitinä treenaamiseen!

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit!