tiistai 23. syyskuuta 2014

Paastopäivä täällä taas

Toinen kokonainen viikko 5:2-dieettiä on käynnissä ja järjestyksessään neljäs paastopäivä on jo reippaasti yli puolen välin. Olen huomannut odottavani näitä paastopäiviä varsin kärkkäästi ja jos olisi mahdollista, niin saattaisin pitää niitä kolmekin viikossa. Mutta koska minulla ei ole tarvetta suurempaan painonpudotukseen, niin kaksi paastopäivää viikossa on riittävästi. Ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa myös siltä, että parhaat päivät paastopäiviksi ovat tiistai ja torstai, mutta kuten koko "dieetti", on päivissäkin paljon joustoa.

Nalle-ruishiutaleita
40 g = 130 kcal
Olen lukenut kirjastosta lainaamani tieto-opukset lähes kannesta kanteen. Dieettinä tämä on kyllä helpoin, jota olen ikinä noudattanut. Kertaakaan ei ole dieettipäivä tehnyt tiukkaa tai seuraavana päivänä (ruokapäivänä) tehnyt mieli ahmia ruokaa. Veikkaan, että tähän vaikuttaa se, että pyrin syömään dieettipäivänä pitkin päivää tasaisesti ja sellaisia ruokia, joista tulee pitkään kylläisyyden tunne ja, joissa on kuitenkin varsin kohtuullisesti kaloreita. Ja tämän myötä on ruokavalioon tullut mukavasti kasviksia ja hedelmiä lisää. :)

Molemmissa opuksissa esitellään lukuisia ateriavaihtoehtoja, mutta useimmiten aterioita tulee näissä vaihtoehdoissa kaksi per päivä. Tämä vaihtoehto ei toimi itselläni, vaan pyrin jakamaan kalorit 3-5 ateriaan päivässä, koska tällöin verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena koko päivän. Dieettipäivinä olen huomannut olevani äärimmäisen energinen.

Paastopäivän ruokailut ovat koostuneet tänään seuraavasti:

- aamupala: mansikka-vaniljajogurtti, kuppi kahvia + rasvaton maito + hermesetas (85 kcal)
- lounas: annos ruishiutalepuuroa (40 g hiutaleita) + voita (3 g) + 1,5 dl Mehukattia (200 kcal)
- päivällinen/iltapala: salaatti + 30 g pekonia + 2 keitettyä kananmunaa (221 kcal)

Yhteensä kaloreita siis 506 (+ vihreä salaatti, tomaatti, kurkku ja paprika, mutta edelleenkään en niitä huomioi). Näiden lisäksi olen juonut paaaaaaljon vettä.

Tämä on kuulkaas aika kivaa! Suosittelen testaamaan.



ps. Sain tänään aamulla pukuni lauantaisia hääjuhlia varten ompelijalta. En voisi olla tyytyväisempi lopputulokseen ja päätinkin jo, että ostan jatkossakin HM:ltä liian pieniä vaatteita ja vien ne samaiselle ompelijalle tuunattaviksi. ;)

pps. Yksi kuva valmiista puvusta löytyy instasta, muutoin postaus puvusta sekä kiva pikku a-r-v-o-n-t-a on tulossa. En malta odottaa lauantaita ja sitä, että aviokki saa napattua järkkärillä allekirjoittaneesta mekko päällä kuvan jos toisenkin ja saan ne tänne teille nähtäväksi.

6 kommenttia:

  1. Tuo dieetti kuulostaa liian helpolta ;) Kiva kun kerrot mitä paastopäivänä syöt, saa vähän vinkkejä jos itsekin tuohon jonain päivänä ryhtyisi, eli toivottavasti kerrot paasto päivän ruuista jatkossakin.

    Mukava kuulla, että olet tyytyväinen mekkoon - kuvaa odotellessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin juuri, että kun näköjään kirjoittelen nuo paastopäivien ruokailut ylös, niin vertailun vuoksi voisin kirjoittaa ylös myös mitä syön ns. normaalina päivänä. :)

      Aika vähän noita kaloreita paastopäivinä kyllä on, joilla pärjää.

      Poista
  2. Kovasti kiehtoisi kokeilla, mutta tuntuu liian "vaativalta". Paastopäivä ei saa osua jumppapäivään, töissä ei pitäisi olla mitään erityistä, kun ei nälkäisenä jaksa keskittyä. Kiva kokata muulle perheelle, kun itse ei saa syödä... Mutta ehdottomasti kokeilen vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä tämä taas on oikeasti vähän turhankin helppoa. Paastopäiviä on viikossa vain kaksi, eli kahden päivän omat ruokailut pitää miettiä etukäteen. Ja kuten kirjoitin, niin ainakaan itse en ole ollut paastopäivinä nälkäinen, eikä kokkailu perheelle ole tuntunut ongelmalliselta. :)

      Poista
  3. Ei sulla tule mitään päänsärkyä tms kun syöt niin vähän? Mä pelkään aina, että tulee huono olo. Mulla tulee heti jos on vähänkin nälkä. Oikein siis oksettava huono olo...

    Odotan kovasti kuvaa mekosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo olikin hyvä kysymys! Olin ihan varma, että tuo noin vähillä kaloreilla päivän kuluminen laukaisisi infernaalisen päänsäryn, mutta ei. Toisaalta, kuten olenkin maininnut, niin pyrin syömään suht tasaisesti pitkin päivää. Jos söisin vain yhden tai kaksi ateriaa, niin sitten voisi tehdä aika tiukkaa, enkä usko, että voisin tätä noudattaa.

      Itselläni päänsäryn, infernaalisen sellaisen laukaisee kofeiinin puute, mutta onneksi kahvin määrää ei ole rajoitettu. Suosituksena tietysti juoda kahvi mustana, mutta itse lisään lorauksen rasvatonta maitoa ja 2 hermesetasta ja päivässä juon yleensä 2-3 kupillista (á 2,5 dl).

      Poista

Kiitos, kun kommentoit!