keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Quick get-away: Tallinna

Lauantaina suunnattiin aviokin kanssa yön yli reissulle Suomenlahden eteläpuolelle. Menomatka mentiin Viking XPRS:llä (reittimatkat 64 euroa)  ja takaisin tultiin Eckerö Linen Finlandialla (reittimatkat 48 euroa). Tallinnassa yövyimme Tallink Spa & Conference-hotellissa Double De Luxe-huoneessa (hinta Booking.com:in kautta 133 euroa). Sää ei todellakaan suosinut, sillä Tallinnaan klo 14.15 saapuessamme satoi räntää vaakatasossa ja tuuli oli varsin raaka.

Hotelli sijaitsee noin 400 metrin päässä suoraan edessä katsottuna Tallinnan satamarakennuksesta, joten voi kuvitella miten helppo sinne on suunnistaa. No, itse olin googlannut hotellin sijainnin yhden kerran ja saanut jotenkin päähäni, että se sijaitsee sen D-terminaalin vieressä (D-terminaaliin tulevat siis Tallinkin laivat). Tästä kartasta voitte varsin helposti päätellä mihin suuntaan tämä rouva siis itsensä ja miehensä suunnisti. Kun oltiin kävelty kaatoräntätuiskussa 10 minuuttia ja allekirjoittanutkin tajusi, että hemmetti, ei se hotelli kyllä täältä löydy, niin käveltiin jonkin hotellin (Metropol?) aulaan ja siitä hypättiin taksiin, jolla ajeltiin sitten kilometrin matka oikealle hotellille. Taksikuski manaili säätä, ajoi meidät hotellille, kirjauduttiin sisään ja ehdittiin ajoissa Hera- kauneushoitolaankin varattuihin hoitoihin.

Kasvohoito oli hyvä, jalkahoito oli hyvä, käsihoito jätti paljon toivomisen varaa. Ranskalainen manikyyri ja lakkaus nimittäin pettivät ja lakka lähti lohkeamaan alle 12 tuntia hoidon jälkeen. Sekä jalka- että käsihoidossa jäin myös kaipaamaan kuvauksessa mainittuja hieronta-osuuksia. Hoidoista saa muuten 15% alennusta, jos hoitoajan varaa 30 päivää aikaisemmin. Yhteensä nuo 3 hoitoa maksoivat 119 euroa tuon alennuksen kanssa. Käsihoidosta ja lakkauksen pettämisestä tein myös reklamaation, joten katsotaan miten siihen reagoivat.

Hotellissa on varsin iso ja kiinnostavan näköinen allas- ja spa-alue, mutta jätettiin vesileikit tällä reissulla kokonaan väliin, koska molemmilla on vieläkin jonkin verran flunssan oireita.Aviokki itseasiassa on tällä hetkellä sairaslomalla ja nyt testattiin sitten 1,5 kuukauden sairastamisen jälkeen kaikki taudit mykoplasmaa ja keuhkoklamydiaa myöten. Hotellihuoneesta oli näkymä ulospäin, mutta osasta huoneista voi tarkkailla altaiden tapahtumia. Meidän hotellihuone oli todella mukava, sänky oli pehmeä ja muhkea (eikä petaus- tai runkopatjasta löytynyt merkkejä lutikoista, pakko se oli tarkistaa, kun kotiin jaettiin juuri tuholaistorjuja-esite, aaargh mitä hysteriaa!) ja jos joskus voitan lotossa, niin luulen, että meidän kylpyhuoneesta tulee samantyyppinen, kuin meidän huoneessa. :)

Illalla otettiin taksi ja suunnattiin syömään vanhaan kaupunkiin baijerilaiseen Schnitzelhaus-ravintolaan. Ruoka oli hyvää ja sitä oli enemmän, kuin riittävästi ja ravintolan miljöö oli tosi ihana! Ravintola on rakennettu vanhaan kellariin ja oli kyllä todella viihtyisä. Ravintolasta oli mukava kävellä klo 21 jälkeen hotellille parin kilometrin matka, kun räntäsade oli lakannut. Huoneessa sitten vielä akuutti Uutisvuodon tsekkaus ja sitten itse unten maille.

Aamulla sitten syötiin hyvä aamiainen hotellin buffetissa ja suunnattiin sitten Sadama-marketissa olevan apteekin kautta satamaan ja Eckerö Line:n uudella Finlandia-laivalla kotiin. Appiukko kävi hakemassa meidät satamasta ja päivällinen syötiin anoppilan lihapatojen äärellä. Tyyppi oli nukkunut sekä lauantaina, että sunnuntaina liki 3 tunnin päiväunet ja yölläkin kepeät 13 tuntia, aamupalalle oli heräillyt vasta puoli yhdeksän aikaan. Tiedä sitten tekivätkö hormonit tepposiaan, mutta Tyyppiä oli aivan hirveä ikävä lauantaina ja olin ihan viittä vaille valmis ravintolassa purskahtamaan itkuun, kun ikävä oli tosi kova.

Kyllä se ikävä sitten lientyi, kun Tyypille tehtiin tuliaisostoksia (Lego Duplo poliisimoottoripyörä liikennevaloineen) ja Cars2-autoja (piraattikopioita tosin taisivat olla, kun paketissa luki Cars:in tilalla Super Cars). Kaiken kaikkiaan oli siis ihan mukava reissu ja pikkuinen irtiotto aviokin kanssa kaksin tekee kyllä välillä tosi hyvää!