sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Lomareissu Pärnuun part 1

Aviokki on futismatsissa, Tyyppi nukkumassa ja itsellä menossa viimeinen koti-ilta: huomenna paluu työpöydän ääreen. Pingviinien kotona alkaa siis ihan uudenlainen arki huomenna. Sitä odotellessa onkin oikein hyvä luoda tsekkaus tuohon meidän lomareissuun.

Matka starttasi sunnuntaina 23.6. ja kotiin palattiin torstaina 27. päivä. Täällä ehdinkin jo kirjoitella vinkit siitä mitkä varusteet autossa kannattaa olla, että välttyy sakkoansoilta Virossa. Meiltä ei missään vaiheessa tarkistetu mitä autosta löytyy, ei myöskään tarkistettu auton maastavientitodistusta. Missään vaiheessa ei myöskään poliisi ollut meidän autosta kiinnostunut. Suomenlahden yli hurautettiin Tallink Starilla ja matka kesti 2 tuntia. Satamassa piti olla viimeistään tunti ennen lähtöä, joten me oltiin hyvissä ajoin 06.20 satamassa odottamassa laivaan pääsyä. Laivassa syötiin buffet-aamupala ja Tyyppikin veti ison annoksen puuroa.

Aikainen herätys 05.40 ei muuten Tyyppiä hetkauttanut lainkaan, vaan jäbä heräsi varsin pirteänä ja viihtyi autossa mainiosti aamupalaan saakka.

Keskustan kautta olisi pitänyt ajaa, mutta
me käännyttiin vasemmalle, kun viitta
sanoi niin.
Tallinnasta Pärnuun (129 km) on helppo ajaa, etenkin kun printattiin Googlesta ajo-ohjeet mukaan. Me tietysti käännyttiin heti ensimmäisestä risteyksestä väärään suuntaan (toki siinä oli viitta Pärnu ja teiden numeron 4 ja E67), mutta mepäs ajettiin Tallinnan "laitaseudun" kautta koko ajan seuraten noita kyseisiä teiden numeroita. Tietysti yhdessä kohdassa meiltä loppui usko 10 km:n jälkeen kesken ja ajettiin takaisin ja päätettiin sitten, että kyllä sen tien vaan oli pakko olla se oikea, ja olihan se. Meillä vaan loppui usko 2 kilometriä liian aikaisin, sillä siellähän se Pärnun moottoritie oli. Eli pelko pois, viittojen mukaan löytää kyllä lopulta oikealle tielle.

Tyyppi nukkui päiväunet autossa, ~30 km ennen Pärnua pysähdyttiin kahville (kahvi, 7 Up ja kaksi voileipää, joissa päällä salaattia, tomaattia, kurkkua, paistettua kananmunaa ja anjovista kustansivat yht. 3,90 €) ja Tyypin lounastauoksi Lukoil-huoltoasemalle. Olin kuullut, että Liberon vaippoja on hankala löytää Pärnusta ja että sekä ne, että lasten purkkiruoat ovat hinnoissaan, joten me pakattiin mukaan paketillinen vaippoja ja 10 ruokapurkkia varmuuden vuoksi. Liberon vaippapaketti maksoikin Tallinnan sataman lähellä olevassa Rimi-hypermarketissa huimat 17,95 € (Suomessa 12,90 €).

Kuva lainattu täältä.
Hotellina meillä oli Viiking Spa, perussiisti ja hyvin varusteltu 3 tähden hotelli joka sijaitsee noin 15 min kävelymatkan päässä rannasta ja 5 min kävelymatkan päässä keskustasta. Hotellin vieressä on kiva leikkipuisto ja nätti joentörmä. Huone ("sviitti", jossa sauna) sijaitsi D-talossa, joka on valmistunut vuonna 2012. Hotelli koostuu 4 eri osasta, jotka on yhdistetty toisiinsa ja hotellista löytyy kattava valikoima terveys- ja kauneuspalveluita. Allekirjoittanut otti kasvohoidon ja kulmien muotoilun (yht. 35,10 € / palveluista saa Tallink Siljan kortilla 10% alennusta) ja aviokki puolestaan tunnin kokovartalohieronnan. Hotelli varattiin Booking.com:in kautta ja hintaa majoitukselle tuli yhteensä 500 €

Tyyppi touhuamassa
leikkihuoneessa.
Lisäksi hotellissa oli todella kiva lasten leikkihuone, jossa Tyyppi pääsi riekkumaan joka aamu aamupalan jälkeen. Aamupala oli buffet, josta löytyi joka aamu Tyypille eri puuro syötäväksi sekä lämpiminä ruokina lihapullat, pekoni, nakit, kananmunat. Hotelliin olimme ihan tyytyväisiä, tiistai-iltana sähköt katkesivat kahdesti, mutta eivät haitanneet meitä. Huoneessa oli myös wlan-yhteys.

Hotellihuone oli rankattu sviitiksi, mutta ennemminkin kyseessä oli hotellihuone, jossa on tarpeeksi tilaa kahden hengen sohvalle, kahdelle nojatuolille, sohvapöydälle sekä kaksi parveketta. Ihan siis sviitiksi en huonetta kyllä kutsuisi. Sauna oli kyllä tosi kiva ja joka ilta Tyypin nukkumaanmenon jälkeen (19.30-20) saunottiinkin ja istuskeltiin parvekkeella. Näkymä 4 kerroksesta on hotellin sisäpihalle, jossa myös leikkialue (ja jonka liukumäen portaista Tyyppi tulikin sitten lähtöpäivänä pää edellä alas...). Hotellihuoneesta en ottanut näköjään ottanut itse kuvia lainkaan, ainoastaan videokuvaa, mutta tuosta hotellikuvan linkistä pääsee tutkiskelemaan kuvagalleriaa jos kiinnostaa.

Lomailu 1,5 -vuotiaan taaperon kanssa ei ole oikeasti lomaa, vaan rytmin mukaan elämistä haasteellisemmissa olosuhteissa. Näin kiteyttäisin tämän meidän loman. :) Tyypin elämähän koostuu rutiineista, joista merkityksellisimmät ovat aamupala, lounas, päiväunet, välipala, päivällinen, iltapuuro ja yöunet. Ja näistä rutiineista on pidettävä kiinni, sillä muuten elämästä tulee hankalaa. Uskon, että aika moni taaperon vanhempi allekirjoittaa tämän. Aamupala oli tietysti helpoin järjestää, iltapuuron kanssa oli välillä vähän hankaluuksia. Meillä oli mukana Elovenan vadelma-omena-mustikka-pikapuuroa, ja useimpina iltoina puuron sekoittelu ei ravintoloissa tuottanut ongelmia. Koska rytmi oli näiltä pääpiirteiltään samanlainen, kuin kotonakin, Tyyppi nukkui hyvät yöunet ja nukahti yhtä iltaa lukuunottamatta aivan samoin, kuin kotonakin.

Ehdittiin Pärnuun jo noin klo 13 ja vietyämme tavarat huoneeseen, lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Sellainen löytyikin hotellin välittömästä läheisyydestä Bar & Grill Bumerang Pub. Tuolla käytiin useampanakin päivänä lounaalla ja suosittelen ehdottomasti kokeilemaan listalta tortillaa kanafileen kera, ihan mielettömän herkullista! Aviokki puolestaan suosittelee naudanliha carpacciota. Ja Tyyppi kananugetteja ja ranskalaisia, joita sai maistaa. :)

Lounaan jälkeen suunnattiin rannalle ja... Annetaan kuvien puhua puolestaan.

Hiekka on valkoista, varsin puhdasta roskista ja silkinsileää.
Vesi on todella matalalla, joten varsin ihanteellinen lapsille.
Kun Tyyppi tajusi, että veteen voi mennä läiskyttämään, niin siitähän se riemu repesi.
Kahdesti jäbä veti sellaiset raivarit, että koko ranta kaikui, kun vedestä piti tulla pois (oltuaan siellä
yhtä soittoa ~30-40 minuuttia).
Ranta on todella pitkä.
Eipä oltu ekana päivänä varauduttu siihen, että ranta ja vesi houkuttelisivat näin paljon. Siispä ei
ollut mukana uimapukuja tai pyyhkeitä...
Kyllähän body uimapuvusta käy.
Äidin ja Tyypin askeleet Pärnun hiekkarannalla.

Nyt täytyy miettiä mitä ihmettä laitan huomenna töihin päälle. :) Kirjoittelen enempi hintatasosta ja ostoksista huomenna. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

ps. kävin tänään 55 min Xyclingissä. Ja perjantaina tehtiin pt:n kanssa saliohjelma. Ja tein hauistreenin 6 kg:n painoilla.

1. Kiitos pitkästä raportin ekasta osasta :) Vähän yli 1 vee pojan äitinä allekirjoitan kyllä ton sun toteamuksen täysin! Mää mietinkin muuten, että mitä muut tekee sen jälkeen, kun lomalla lapsi on mennyt nukkumaan. Ei meillä ainakaan puhettakaan, että kekara olia nukahtanut rattaisiin illalla tai päivälläkään.

Pakko sanoa, että tähän mennessä ei vaikuta ollenkaan pahalta tää paikka! Oliko paljon porukkaa muuten?

1. Tyyppi nukkuu tosiaan aina poikkeuksetta päikkärit vaunuissa, hieman jännitettiin, että miten mahtaa nukkua matkarattaissa, mutta sinnekin aina väsähti ongelmitta. :) Vesijuoksu taisi pientä niin tehokkaasti väsyttää.

Mutta ei sitä hirveästi mihinkään iltaisin "lomalla" pääse, joten oli mukavaa, että huoneessa oli sauna ja joka ilta saatiin aviokin kanssa rauhassa löylytellä.

Mun mielestä ei ollut paljonkaan turisteja ja pohdittiinkin aviokin kanssa, että oltiin varmastikin erittäin hyvään aikaan siellä käymässä ja heinä-elokuu ovat sitten kävijämääriltään isompia.

2. Mukavaa töihinpaluuta ja tsemppiä uuteen arkeen! Mekin juuri arvotaan, että lähdetäänkö reissuun, kun kuten sanoit, lomailu 1,5 v. taaperon kanssa ei ole välttämättä lomailua...

1. Kiitos Sandy! :)
      Mä en kyllä ehkä Tyypin kanssa käytä enää termiä "loma" ollenkaan...

3. Kiitos erittäin tarpeellisesta Pärnu-postauksesta! Sunnuntaina ollaan lähdössä (poika on 1,2v.) ja myöskin omalla autolla viideksi päiväksi, joten mielenkiinnolla jään odottamaan jatko-osaa. :)

1. Kiva, kun siitä oli jollekulle konkreettista hyötyä. :) Kirjoittelinkin tuossa juuri jatko-osan, mistä löytyy shoppailuvinkkejä, hintatasoa ja meidän mielestä maininnan arvoisia ravintoloita.

Muuten, bensa on noin 30-35 senttiä/litra halvempaa Suomenlahden eteläpuolella, joten auto kannattaa tankata vasta siellä.