tiistai 4. syyskuuta 2012

Platanias: Santa Helena Beach

Kiitoksia kommenteista tytöt!
Lennot olivat oikeasti kyllä aika kamalat siltä osin, kun pieni poika huusi. Muutoin loma oli oikein onnistunut.

Iltanäkymä hotellin pääsisäänkäynnille. Pic By Pingu.
Otetaanpas sitten toinen osa kertomusta.
Platanias: Hotelli Santa Helena Beach

Bussimatka (15 € / suunta lisähintaa / aikuinen ja erikseen ostettava Apollomatkoilta) kesti lentoasemalta meidän hotellille noin tunnin. Pysähdyksiä hotelleille oli yhteensä 7 ja meidän hotelli on järjestyksessä kuudes. Varsin kivasti sai onneksi bussimatkalla Tyypin viihtymään ja pullollinen maitoakin hulahti bussimatkan aikana.
Kreetalla alkoi ilta hämärtää jo, kun saavuimme perille noin klo 19 aikoihin.
Kuva lainattu täältä

Meidät oli sijoitettu pohjakerrokseen (koska reissasimme kuuemma vauvan ja rattaiden kanssa), mutta myöhemmin meille selvisi, että Apollomatkoilla ei ilmeisesti ole tarjotakaan, kuin näitä pohjakerroksen huoneistoja (kuulimme toiselta matkustajalta). Korjatkaa, jos olen väärässä! Olimme toivoneet näköalaa joko merelle tai puutarhaan, mutta meillähän oli näköala maaterassilta ihan sitten kirjaimellisesti roskiksille ja takatielle. :)

Heti sunnuntaina otimme sitten yhteyttä oppaaseen (vinkkituokio hotellimme allasbaarissa, joten ei olisi voinut olla helpompaa), joka puolestaan reippahasti otti yhteyttä hotellimme varausvastaavaan ja meille hoidettiin kirjaimellisesti upgreidaus eli saimme huoneen toisesta kerroksesta (kahdet portaat, yhteensä 13 askelmaa) sekä meri- että puutarha-allasaluenäkymällä. Jouduimme maksamaan tästä 10 € / yö eli yhteensä 60 €, mutta oli kyllä oikein erinomainen sijoitus, sillä Tyyppi laitettiin unille iltaisin viimeistään klo 22 ja oli aika ihanan romanttista istuskella parvekkeella, kuunnella aaltojen pauhua ja juoda pari kylmää juomaa. :)

Lämpötiloista sen verran, että aika lämpöistä oli: paikallisten mukaan oli poikkeuksellisen kuumia päiviä ja lämpötilat hipuivat melko lailla +33-35 välillä.

Näkymä apgreidatun huoneen parvekkeelta merelle ja allasalueelle. Pic By Pingu.
Aamiaisen olisi saanut lisämaksusta jo matkan varauksen yhteydessä, mutta olimme ajatelleet, että kokkailemme aamuisin Tyypin puuron yhteydessä myös aamiaiset omassa huoneessa. Sitten hemmottelun
tarve iski ja päätimmekin vielä ostaa buffetaamiaiset viikoksi. Hintaa yhteensä 98 €. Ja oikein oivalliset aamiaiset tuorepuristettuine appelsiinimehuineen ja suklaakakkuineen saimmekin. :) Arvatkaapas huvikseen muuten miten oli aamiaispöydässä suomennettu Smashed Butter NutCake (pähkinäkakku)? Kakku Smashed Mutterit. Kreetalla muuten hanavesi on juomakelpoista, mutta opas mainitsi, että herkkävatsaisimmille saattaa tulla vatsanpuruja. Siispä pelasimme varman päälle ja joimme pullovettä. Hintatietona mainittakoon, että 6 x 1,5 litran pullovesisetti maksoi 2-2,30 € hotellin lähistöllä olevissa supermarketeissa. Kirjoittelen noista shoppailuista ja ruokailuista, niin saatte siinä sitten hieman ajantasaista hintatietoa. :)

Näkymä upgreidatun huoneen parvekkeelta puutarhaan. Pic By Pingu.

Santa Helena Beach ranta. Pic By Pingu.
Allasalue on laaja ja käsitti sekä ison uima-altaan, jonka syvyys vaihteli 1,5-2,33 metriin. Lisäksi oli 60 cm syvä lastenallas. Allasalueen kupeessa oli sitten hotellin ravintola (aika mainiota oli syödä aamiaista merinäköalalla joka aamu) sekä allasbaari. Ja tätä kautta kuljettiin myös sitten rannalle. Platanias ei ole ihanteellisin uimarantojen kannalta, sillä tuulisina aikoina (kuten esimerkiksi tällä meidän lomaviikolla) punainen lippu liehuu ja aallot ovat sen verran kookkaita ettei mereen ole asiaa uikkari (tai ilman) päällä. Meille osui 1 päivä (tiistai) siten, etteivät aallot olleet ihan älyttömiä ja tuona päivänä sitten käytiin jättämässä talviturkit mereen sillä aikaa, kun Tyyppi veti unia (pelkkä vaippa päällä, välillä sekin tuntui olevan liikaa...) allasalueella rattaissa varjossa. Punainen lippu oli tosiaan koko viikon ajan liehumassa ja se on kyllä syytä ottaa vakavasti. Santa Helenan hotellilla on hengenpelastaja vuorossa päivisin klo 9-19 ja kyllä pilli vaan vihelsi kerran jos toisenkin.

Hotellin henkilökuntaa voi kuvailla vain sanalla sydämellinen. Jokainen henkilöstöön kuuluva teki todella kaikkensa, jotta olonsa tunsi tervetulleeksi ja hemmotelluksi. Huoneen vaihtorumban aikana, Tyyppi oli hoidossa vastaanoton rouvien luona ja tippuipas Tyypille myös tarjous saada kreetalainen anoppi! Tyypin 9 kk-päiväkin osui lomaviikolle, jolloin vastaanoton tädit lahjoivat pikkumiestä delfiini-pehmolelulla.

Voin vain ja ainoastaan suositella tätä hotellia, jos matkaan lähtee lasten / lapsen kanssa! Jos taas kaipailee lepoa, rauhaa ja niitä ihania kahden keskisiä hetkiä vain oman kullan kanssa, ei tämä hotelli ole sitä varten. :)

1. Meidän perhe on viettänyt kaksi kesää plataniaksessa ja santa helena hotellissa, tykätään. Moniin perheisiin tutustuttu ja ottaneet vakipaikakseen. Mahdollisesti 2013 kesällä taas siivet vievät meidät tuttuun,lämpimään , ystävälliseen paikkaan... Kreeta on vienyt palan minun sydämestäni!

1. Me ollaan menossa sinne myös! :3

2. Me , eli minä ja tyttäreni 9 ja 12 ollaan menossa nyt 2vkon päästä :) Oltiin 2011 myös näihin aikoihin ja ihastuttiin hotelliin. Tutustuttiin myös perheeseen jotka vakkareita tässä hotellissa!