perjantai 7. lokakuuta 2011

Nukkumisasento

Kesäkuussa 2011 Ilta-Sanomat kirjoitti uusiseelantilaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan kohtukuoleman riski jopa kaksinkertaistuu ellei äiti nuku viimeisenä raskausyönään vasemmalla kyljellä. Kohtukuoleman riski on muutenkin minimaalinen ja tämän tutkimuksen mukaan kohtukuolemalle altistuu 1000 vauvaa kohti 3,93 jos äiti ei nuku vasemmalla kyljellä ja 1,96 jos äiti nukkuu vasemmalla kyljellä. Tämä tutkimus on tehty kuitenkin melko suppealla otannalla, joten tästä vasemmalla kyljellä nukkumisesta ei ole annettu yleistä terveyssuositusta.

Maanantaisella neuvolatapaamisella, kun otettiin kohdunpohjan mittaa ja kuunneltiin sydänääniä, todettiin ettei Tyyppi enää tykkää siitä, että äiti on selällään. Eikä äitikään oikein siitä asennosta enää tykkää, kun alkaa kirjaimellisesti päässä heittää. :) Näinpä täällä on nyt siirrytty nukkumaan joko oikealla tai vasemmalla kyljellä. Vaihtoehtoja on siis kaksi.

Vau:n mukaan: "Raskaana olevia neuvotaan totuttelemaan kyljellään nukkumiseen (erityisesti loppuraskaudesta). Kylkiasennossa kohtu ei pääse painamaan alaonttolaskimoa (vena cava), jota pitkin veri virtaa alaraajoista takaisin sydämeen." Tämä on lyhyesti ja ytimekkäästi ilmoitettu, mutta selällään nukkuminen saattaa aiheuttaa äidille verenpaineen laskua ja siten myös vauvalle riskin (joskin ilmeisen pienen riskin) heikentyneestä hapensaannista. Tosin neuvolan terveydenhoitajan mukaan se, että äidin verenpaine laskee, aiheuttaa huonon olon, jolloin äiti vaistomaisesti korjaa asennon sellaiseksi, että verenpaine lähtee nousuun ja korjaa mahdollisen ongelman myös vauvan kohdalla.

Täällä ollaan siis nukuttu kyljellä jo viikkotolkulla ja keskityn enenevissä määrin nukkumaan nimenomaan vasemmalla kyljellä, koska se on vaan parempi asento nukkua, kuin oikea. Mitenkäs te muut odottajat nukutte?

10 kommenttia:

  1. Näin viikolla 37 ei onnistu nukkua selälleen, tuo helposti pahan olon. Eikä mun lempparikaan, mahallaan nukkuminen. :) Ja kyljistä oikea on parempi, koska vauva heiluttelee raajojaan vasemmalla puolella ja tuntuu kurjalta kun pikkunen potkiskelee patjaan. :)

    VastaaPoista
  2. Miä nukun lähes aina selällään. Vaikka kävisin maate kyljelleen, herään aina selältäni. Ja vauva potkiskelee eniten jos oon selälläni, tosin voikohan se merkata jotain? Vauvan jalat on täälläkin vasemmalla ja pelkään runnovani ne painollani jos kääntyilen vauhdikkaasti unissani. Mahallaan nukkumista ja oloa kaipaan tosi paljon, mies ehdotti jo uimarengasta jonka sisään upottaa vatsan :D Jotkut kuulemma pistää tennispalloja selkään jotteivät käänny unissaan selälleen, kuulostaa aika.. jännälle!

    VastaaPoista
  3. Mä käännyn yöllä lähes koko ajan selälleni ja sitten herään ja käännyn takaisin kyljelleni. Tää kyljellään nukkuminen on vaan tosi hankalaa ku normaalisti lempiuniasento on puolimahallaan tai selällään. :D

    Ja mä nukun kans mielummin oikealla kyljellä, kun masukin takapuoli ja muu vartalo on oikealla puolen mahaa niin tuntuu nivusissa ilkeältä, jos makaan vasemmalla kyljellä.

    Mun mielestä paras asento nukkua on se, joka tuntuu mukavimmalta! ;)

    VastaaPoista
  4. Minä nukahdan enimmäkseen kyljelläni, mutta aika usein herään kuitenkin selälläni. Mulle se ei tee pahaa oloa, enkä usko että sitten vauvallekaan. Esikoista odottaessa pystyin makaamaan selälläni koko ajan, siis sinne rv 41+6 asti. :D Mun suonet menee vissiin jossain kohdun ulottumattomissa, kun ei paina.

    En jaksa stressata siitä, että nukkuisin "väärässä" asennossa. Eiköhän sitä korjaa asentoaan, jos tulee huono olo. Enkä todellakaan aio nukkua pelkästään vasemmalla kyljellä montaa viikkoa!

    VastaaPoista
  5. Näinhän se on tytöt!
    Pääasia, että saa unta palloon riittävästi :D

    VastaaPoista
  6. Minä nukun aina lähes oikealla kyljellä, kun vasemmalla nukkuessa tuntuu rinnassa ikävemmältä. No, jospas vauva selviää kaikenmoisista nukkuma-asennoista. :D

    VastaaPoista
  7. Olen aina ollut kyljellään nukkuja joten siinä mielessä tämä raskaus ei siihen juuri muutosta tuo. Mahalleen olisi välillä kiva kierähtää mutta se nyt ei vaan fyysisesti ole enää mahdollista ;) Nyt olen havainnut juuri ihan parin päivän ajalta, että selällään makoilu saa ikävää paineentuntua aikaiseksi jossain rinnan tuntumassa ja se taitaa olla merkki siitä, että sitä ei kannata enää harrastaa. Nukkuma-asennot siis senkun vähenevät! :)

    VastaaPoista
  8. Piti tulla laittaan kummenttia, kun pähkäilit niitä toppa-asuja. Mä oon huomannu, että pikkusen kanssa kätevää on sellaiset lämpöpussit. Ja sinne sisään sitten kerrospukeutumista! Itse meinaan hankkia EISBÄRCHEN lämpöpussin, se käy sitten pitempään kun toppa-asu. Tsemppiä ja voimia viimemetreille ja muista nyt lepäillä! :)

    VastaaPoista
  9. Verona: jotenkin täälläkin nyt on alkanut kyljellään nukkuminen tuntua luontevalta, sen verran pitkään on kuitenkin nyt jo nukkunut vuoroin oikealla, vuoroin vasemmalla kyljellä.

    masukki: KIITOS VINKISTÄ! olen itseasiassa huuto.net:istä väijynyt yhtä juuri Eisbärchen-merkkistä lämpöpussia. :D

    VastaaPoista
  10. Mä en pysty olemaan selälläni kahta sekuntia kauempaa ja yöllä herään joka kerta kun pitää kääntyä :/ oikealla kyljellä on parempi , ainakin mulla :D

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit!