perjantai 24. kesäkuuta 2011

Masukuva ja lantionpohjalihasasiaa


Pikkuhiljaa alkaa masu puskea esille, kuten näkyy. :) Oikeanpuoleinen kuva on otettu 18.6.11 jolloin kasassa siis raskausviikkoja 16+2. Vieressä maaliskuussa, tarkemmin ottaen 5.3.11 otettu kroppakuva. Painolukema maaliskuun kuvassa 59,1 kg ja tuossa rv-masukuvassa 58,3 kg... Huima ero kropassa kuitenkin, eikös vaan?

Päivämääriä-postauksessa kirjoittelin tuosta fysioterapiasta. Oli aika asiapitoinen reilun tunnin mittainen luento, jossa käytiin läpi myös jonkin verran käytännön harjoituksia. Mielenkiintoista oli se, että meitä oli siis 8-9 naisen ryhmä, joista 3 ei ollut kuullut lantionpohjanlihaksista eikä siis tiennyt, että sellaisia on olemassa. Kai teistä jokainen on edes jotenkin tietoinen lantionpohjanlihasten olemassaolosta? Jos ei, niin kipin kapin tutustumaan oheisesta linkistä asiaan!!

Kyseessä ei siis ole vain ns. mukavuuslihaksiston treenaus seksin varalta vaan ihan oikeasti tarpeellinen treenaus muun muassa virtsankyvyn pidätyksen suhteen ja ottaen huomioon, että lantionpohjanlihaksilla tehdään alatiesynnytyksessä äärimmäisen paljon töitä ja kyseiset lihakset joutuvat tällöin äärimmäiseen rasitukseen. Etu- ja jälkikäteen treenamalla on mahdollista sekä edesauttaa synnytystä (erityisesti ponnistusvaihetta), koska tuntiessasi oman kroppasi perinpohjin, tiedät myös miten oma kroppasi parhaiten toimii! Laitetaanpas tästä nyt sitten linkki myös noita harjoituksia varten!

Fysioterapeutti sanoi, että synnytyken jälkeen pitäisi odottaa 24 tuntia ja sitten palata treenien pariin. Ja ennen synnytystä olisi syytä treenailla 3-5 krt vko:ssa lantionpohjia. Aikaa treeniin menee kerrallaan about 15 min, joten vaativasta ja pitkästä treenistä ei ole kyse. :)

Täällä lähdetään nyt viettämään juhannusaattoa pikkuhiljaa uusien perunoiden, voin, salaatin ja grilliruoan parissa!

OIKEIN MUKAVAA JUHANNUSTA KAIKILLE!!

4 kommenttia:

  1. Ihana masu, siitä se kasvaa! :)

    Tunnustan, että mä oon ollut tosi laiska lantionpohjanlihasten treenaamisessa. Raskausaikoina en treenannut ollenkaan (itseasiassa en ollut varma, saako niitä treenata silloin, enkä muistanut koskaan kysyä th:lta), esikoisen synnytyksen yhteydessä kätilö sanoi, että ehdottomasti kannattaa treenata, koska kohtu jäi niin alas, mutta aika laiskasti muistin. Kätilö sanoi, että monet treenaavat noita lihaksia samalla kun imettävät, niin sillä lailla muistaa. Ehdottomasti siis kannattaa niitä jumpata. Nimimerkillä "kohdunlaskeuma, here I come..." :/

    VastaaPoista
  2. Oi kun söpö pikkumassu :)

    Hyvää juhannusta! <3

    VastaaPoista
  3. Siis häh? Miten VOI olla tietämättä lantionpohjalihaksista?? Mulla on synnytyksen jälkeen jäänyt treenaaminen aika vähiin, ja sen kyllä huomaa nyt raskausaikana. Aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, mutta nyt esim. yllättäen aivastaessa joutuu pidättämään ihan tosissaan, jos on vähänkin hätä. :/ Ekan raskauden aikana ei ollut mitään tämmöstä ongelmaa. Mulla onkin nyt tavotteena joka päivä treenata vähän, niin että ne on kunnossa sitten synnytyksessä. (Asiastahan liikkuu sellasia harhaluuloja, että jos vatsa- ja lantionpohjalihakset on liian hyvässä kunnossa, niin synnytys vaikeutuu. Näinhän se ei tietenkään ole, vaan niitä pitää vain osata myös rentouttaa. Kannattaa siis synnytystä ajatellen harjotella myös se lihasten rentouttaminen.) Mutta oon siis tosi tyytyväinen, että lantionpohjalihakset oli kunnossa synnyttämään mennessä, missähän kunnossa ne muuten nyt ois??

    Sulla on nätti pikkumasu. :) Mun maha on pullahtanut kans ihan tosissaan, mutta pikkuseksi sitä ei voi sanoa hyvällä tahdollakaan. :D Pitäis ehkä laittaakin mahakuvaa jossain vaiheessa... Mulla ei vaan oo vertailukuvaa.

    VastaaPoista
  4. Ihana pikku masu! En minäkään ymmärrä miten joku ei tiedä lantionpohjalihaksista, heh. Jos on yhtään Reginaa nuoruusvuosina lukenut, niin pitäisi olla tullut tutuksi :D

    Kivaa jussia!

    P.S. Sanavahvistus "dragmaha", muahaha.

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit!